De man en ik verbazen ons over hoe klakkeloos mensen van alles aannemen over voeding en diëten starten zonder zich te verdiepen. Want kloppen al die fabels en feiten over voeding wel? De komende weken neem ik neem je mee in een aantal bekende en minder bekende voedingsgerelateerde zaken. Dit doe ik naar aanleiding van het boek Wat is nu gezond van Prof. DR. Martijn Katan. Ik weet zeker dat je een aantal dingen echt niet wist! Lees je verder?

Prof. DR. Martijn B. Katan

Eerst even over de schrijver van het boek Wat is nu gezond?, Prof. DR. Martijn Katan. Deze professor is een onderzoeker die sinds jaar en dag degene die aan het grote publiek uitlegt wat wel en niet waar is van alle claims uit de voedingsindustrie. Hij doet dit met pakkende en simpele voorbeelden, daardoor leest zijn boek ook weg als een trein. Katan is niet verbonden aan welk bedrijf of instelling in de voedingsindustrie, dus je weet ook zeker dat zijn feiten en fabels betrouwbaar zijn.

Het ontbijt

Laten we beginnen met de eerste maaltijd van de dag, het ontbijt! Wist jij bijvoorbeeld dat:

  • Het is niet eenduidig bewezen dat het overslaan van het ontbijt het concentratievermogen en je gewicht wel of niet beïnvloedt.
  • Ga er niet van uit dat bruinbrood gezonder is dan witbrood, want sommige soorten bruinbrood is witbrood dat bruin is gekleurd met mout.
  • Een volkoren boterham werkt meer laxerend dan vijf gedroogde pruimen. Pruimen bevatten sorbitol, maar zo weinig dat je 20 tot 40 gedroogde pruimen moet eten voordat je effect ziet op je stoelgang.
  • Een boterham met hagelslag levert evenveel calorieën als een plak kaas, maar bevat minder verzadigd vet en zout dan kaas, maar bevat dan weer geen kalk.
  • Een boterham met jam is calorie-technisch beter voor de lijn dan een boterham met hagelslag of pindakaas.
  • Pindakaas bevat gemalen pinda’s, olie, suiker en zout. Er zitten gezonde onverzadigde vetzuren in, maar het bevat verder niet veel belangrijks.
  • Het maakt niet zoveel uit waarmee je je brood belegt, zolang je het maar niet te dik belegt. Vooral met kaas en pindakaas lopen de calorieën snel op.
  • Om vitamine D-tekort te voorkomen is het sterk aan te raden om per dag vier boterhammen besmeerd met margarine of halvarine te eten. Dan heb je de helft van je dagelijkse behoefte binnen. In de zon lopen en vis eten vult de rest aan.
  • Een plak ontbijtkoek levert op jodium na ongeveer dezelfde voedingsstoffen als een kale, witte boterham.
  • “Volkoren” in bijvoorbeeld koekjes is een rekbaar begrip. Alleen volkorenbrood bevat gegarandeerd veel vezel.
  • Probioticadrankjes zoals Yakult hebben geen bewezen effect.

Over welk feitje verbaas jij je het meest? Ik ben erg benieuwd! In de komende edities kun je onder andere meer lezen over dranken, vitamines, fruit en afvallen. Tot snel!