Wist je dat je het meeste afvalt op de momenten waarop je niet beweegt? En dat kokosvet niet bewezen gezond is? Na het deel over ontbijten, vitamines, groente en fruit en als persoonlijk hoogtepunt dranken, koek, snoep en snacks, is het vandaag tijd voor het laatste deel uit het boek Wat is nu gezond van Prof. DR. Martijn Katan. Ik vertel je allerlei interessante feiten en fabels over afvallen en nog veel meer!

Afvallen

  • Je wordt niet dik doordat je ‘s avonds (bijvoorbeeld na een bepaalde tijd) nog eet, want je spijsvertering werkt altijd door, ook als je slaapt. Anders zouden mensen die in coma liggen ontzettend dik zijn.
  • Theoretisch maakt het voor het lichaamsgewicht niet uit of je snelle of langzame koolhydraten eet. Als je de calorieën niet gebruikt, eindigen ze hoe dan ook als lichaamsvet.
  • Als je wilt afvallen, kun je beter wat veranderen in de dranken die je drinkt (met en zonder alcohol). De meeste calorieën haal je namelijk daar uit en niet uit vetten zoals margarine en olie.
  • Het is natuurlijk aan te raden om te sporten en veel te bewegen. Wel is het belangrijk te weten dat intensief sporten veel blessures veroorzaakt. Je kunt dus beter dagelijks een uur wandelen of fietsen dan een keer per week twee uur voetballen.
  • Een mens verbruikt het meeste aantal calorieën tijdens de ruststofwisseling (de momenten waarop je niet beweegt). Per dag zijn dit zo’n 1500 calorieën.
  • Als je afvalt dan gaat dit in het begin vaak vrij snel. Na een paar jaar gaat dit steeds langzamer omdat je lichter wordt en een kleiner lichaam verbruikt minder calorieën dan toen je zwaarder was.
  • Per kilo dat je afvalt heb je 15 calorieën minder eten per dag nodig.
  • Iedereen neemt evenveel calorieën uit voedsel op. Het maakt niet uit of je dik of dun bent. Uitzonderingen van ernstig zieken natuurlijk daargelaten.
  • Vetzucht zit in ieders genen, maar komt vaak tot uiting in omgevingen waarin niet veel bewogen wordt en te veel eten voorhanden is.
  • In de Verenigde Staten zullen de kinderen van nu minder oud worden dan hun ouders vanwege de obesitasepidemie.

Overige weetjes

Maar wist je dit ook?

  • Eet bij voorkeur vlees van dieren die harder kunnen lopen dan jijzelf. Hoe harder een beest loopt, hoe magerder het vlees. Hert of paard is dus beter dan kip en kip is weer beter dan varken, schaap of koe.
  • Kokosolie heeft de naam gezond te zijn. Toch verhoogt dit zowel de goede (HDL) als de slechte (LDL) cholesterolwaarden in je bloed. Het is daarom onzeker te zeggen of kokosolie wel echt zo gezond is.
  • Olijfolie is ten opzichte van zonnebloem-, soja- of slaolie een stuk duurder maar zeker niet gezonder. Wel is het vaak lekkerder.
  • Een product wat biologisch is verbouwd, is niet perse gezonder. Of het beter is voor het milieu hangt vooral af van het idealisme van een boer. Bij biologische producten van een Biologisch Dynamisch bedrijf weet je zeker dat je goed zit.
  • Volgens wetenschappers zijn de zorgen om E-nummers te verwaarlozen. Zeker in vergelijking met het gemiddelde gebruik van zout, verzadigd vet en alcohol.
  • Het is niet waarschijnlijk dat zoetstoffen een negatief effect hebben op de gezondheid. Net als E-nummers zijn zout, verzadigd vet en alcohol slechter dan zoetstoffen.
  • Nader onderzoek heeft nooit bevestigd dat aangebrand vlees kankerverwekkende stoffen bevat. Je kunt dit dus gewoon eten, of het lekker is, is een tweede.
  • De cellen in je darmen worden iedere week vervangen door schone, nieuwe cellen. Detoxen en klysma’s om je darmen te reinigen zijn daarom (geldverslindende) onzin.
  • Instellingen zoals de Nederlandse Hartstichting en Maag Lever Darmstichting verlenen hun logo aan “gezonde” producten in ruil voor geld.

Over welk feitje ben jij het meest verbaasd? Ik toch wel over de kokosvet, want dat gebruikten wij hier regelmatig.

2 Comments

  1. Toch wel die instellingen die hun logo verlenen aan bedrijven. Dat zou toch niet moeten kunnen….maar ja ik denk dat qua eten gewoon gezond verstand het beste werkt. Je kunt best alles eten maar gewoon met mate en als je wilt afvallen kan dat denk ik beter langzaam door minder snacks te eten etc. Het is soms natuurlijk best verleidelijk zo’n dieet van repen en shakes te doen maar dat is toch niet blijvend als je weer gewoon gaat eten.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.