Een aantal weken geleden kon je lezen dat het mij gelukt is om bijna 10 kilo af te vallen. Ik kreeg ontzettend veel leuke reacties en veel vragen wat ik dan wel of juist niet meer eet. Vandaag kun je meer lezen daarover. Ik vertel je uitgebreid wat ik bij welke maaltijd eet en waarom ik hiervoor kies. Lees je snel verder om alles te weten over mijn eten?

Welke keuzes maak ik?

De eerste maanden dat ik startte met mijn nieuwe levensstijl (dit klinkt wel erg goeroe en zo, haha), hield ik nauwkeurig bij wat ik at en hoeveel dit was qua aantallen kcal. Omdat ik vrij autistisch in mijn eetkeuzes, ben ik gestopt met het bijhouden van wat ik eet. Omdat ik aardig inzicht heb in wat ik wel en niet kan eten en omdat ik wat ontbijt en lunch betreft weinig varieer. Ik ben namelijk van mening als je maandenlang alles in gaat voeren in een app, dat het een obsessie kan worden. Het gebruik van gezond verstand en niet te veel voorbewerkte troep eten is wat mij betreft de sleutel. Maar nu verder de details van wat ik dus precies eet per maaltijd.

Ontbijt

Het is inmiddels wel een beetje achterhaald dat je je dag met ontbijt moet beginnen. Maar ik stap daar toch niet vanaf. Hoewel ik dolgraag een keer Intermittent Fasting wil proberen, omdat ik het om mij heen grootse effecten zie hebben, denk ik niet dat het voor mij werkt. Ik ben namelijk een klassiek geval dat als ik niet eet, ik enorm chagrijnig word. Maar ook echt onhandelbaar en niet voor rede vatbaar. Zodra die eerste hap in mijn poezelige strotje verdwijnt, gaat de zon weer schijnen en verdwijnen de demonen die bezit van mij hadden genomen. Maar goed, je bent hier om te lezen wat ik eet natuurlijk. Waar ik eerder een Snelle Jelle pakte en deze grommend weg kauwde, eet ik nu tussen 07.00 en 07.30 uur twee crackers met jam. Ik kies voor Wasa Vezelrijk en deze besmeer ik met halvarine van Flower Farm (dit bevat geen palmolie, waardoor er ook geen regenwouden gekapt hoeven worden en is vegan). Na de halvarine smeer ik een laagje Puur Fruit van het merk Damhert. Ik noem het jam, maar dat mag dus niet zo genoemd worden. Dit bevat alleen natuurlijke suikers. Daarnaast drink ik een paar slokken limonade omdat die crackers echt gortdroog zijn.

Tussendoor ’s ochtends

Rond 10.00 uur heb ik wel weer trek en neem ik een banaantje. Om 11.00 uur begint mijn buik opnieuw te rommelen en neem ik wat ander fruit. Dit kunnen twee gele kiwi’s zijn of wat aardbeitjes, net wat er verkrijgbaar en lekker is. Over de gehele ochtend neem ik twee a drie grote glazen thee. In de thee doe ik overigens gewoon suiker omdat ik tot nu toe nog weiger daar concessies in te doen en het effect van die paar scheppen niet opwegen tegen gore thee drinken.

Lunch

Als lunch eet ik 250 gram Alpro plantaardige yoghurt met zo’n 25 gram Bio low carb proteine granola van Leev. Sinds ik dit eet in plaats van vier boterhammen weg te stampen, voel ik me veel beter. Geen middagdip meer! Eerder kon ik echt rond 2 uur een wegtrekker krijgen van jewelste die ik dan weer wegspoelde met een blikje cola light. Al had dat weinig effect. Die cola light drink ik nu dus ook niet meer in de middag.

Tussendoor ’s middags

Het zou verstandig zijn om in de middag nog even wat te eten. Wat worteltjes of komkommer ofzo. Meestal ben ik te druk bezig met het afronden van werktaken, dat het er in schiet. Dus ik kom rond 15.30 uur hangry thuis en doe dan een graai in het snoep van de bloedjes om even wat honger te stillen tot het avondeten. Nu met dit prachtige weer is het vaak een waterijsje en dat is ook helemaal prima, misschien zelfs beter. Verder drink ik tijdens werktijd nog een groot glas limonade en thuis voor het avondeten vaak nog een klein glas cola light.

Avondeten

Tijdens het avondeten doe ik niet moeilijk. Deze maaltijd is heilig en dan heb ik geen zin in gekloot met koolhydraatarme keuzes, eten wegen en etiketten uitpluizen. We proberen wel zo gezond mogelijk te eten, maar we eten echt wel wekelijks een pizza of patatjes. Dus dat AVG’tje met een lekker stukje vlees, home made Bami, Chili Con Carne of aardappeltjes met pesto uit de oven gaan er hier gewoon goed in.

Avondsnack

Vaak neem ik na het eten een grote mok thee met melk en suiker en een colaatje light of twee. Ik probeer na het eten niet meer te eten, maar er zijn echt wel avonden dat dat niet gaat. Dus een handje snoepjes, een waterijsje of gewoon chips worden wel eens gegeten. Wel binnen de perken. Dus geen hele zakken, maar bijvoorbeeld wat chips in een bakje. En soms ga ik wel los en geniet ik er zo van. Want daar wil ik ook mee afsluiten. Ik geniet van eten en dat blijf ik doen. En tuurlijk komt binnenkort dat moment dat ik niet meer afval en dat ik strenger moet gaan worden. Tot die tijd, genieten. Van alles.

Even ter disclaimer: dit is niet een dieet of howyouwannacallit wat ik adviseer of iets waarvan ik wil dat jij het ook gaat doen. Wel denk ik dat je met gezondere keuzes maken verder komt dan je te verliezen in enkel shakes, maaltijdrepen of allerlei andere ingewikkeldheden. Maar als dat voor jou wel werkt, zeker doen! Zoek iets wat bij je past en rock dat. Of niet, als je maar geniet.

1 Comment

  1. Pingback: Op deze manier viel ik bijna 10 kilo af - EkeBrouwer.nl

Write A Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.