Als je mij volgt op Instagram of YouTube heb je al het een en ander meegekregen over het vloerdrama. Heb je er niks van meegekregen, dan doe ik het vandaag nog eventjes uit de doeken en ik vertel je ook of er een oplossing is gekomen. Pak wat lekkers te drinken en te eten, nestel je op een fijn plekje and I tell you all about it!

Een nieuwe vloer uitkiezen

In onze zoektocht naar een nieuwe woning had ik een grote wens: een mooie klassieke, maar nu toch ook hippe, visgraatvloer. Op dat moment had ik nog geen exacte kleurstelling in mijn hoofd, maar wel een richting. Nadat ik Jeroen had weten te overtuigen dat dit echt een hele grote wens van mij was en we verschillende andere opties aan de kant konden schuiven, konden we gericht gaan shoppen. Ik had een merk en type op het oog en we vonden een winkel die deze vloer kon leveren voor een prijs die ons aanstond. Het was nog steeds een rib uit ons lijf, het zou de duurste aankoop worden van onze nieuwe woning, maar met de gedachte dat we er zeker zo’n twintig jaar plezier van zouden hebben, vonden we dat prima.

Hoe begon het drama?

We gingen naar de winkel om de vloer uit te kiezen, al was de keuze snel gemaakt natuurlijk. Wij wezen de vloer aan aan de verkoopster en kregen vervolgens van haar een staal van de vloer. Hierna gingen we met de verkoopster aan tafel om de order op te nemen en verdere details door te spreken. De verkoopster schreef de naam van de vloer op de orderbon, we spraken een legdatum af en deden een aanbetaling.

Twee maanden later werd de vloer bezorgd, drie dagen voordat deze gelegd zou worden. Omdat wij beiden moesten werken, hadden we mijn vader gevraagd of hij bij de aflevering wilde zijn. De dagen er werkten we ook en in de avonden waren we druk bezig met het inpakken en klaarmaken van ons oude huis voor de verhuizing.

Het grote verhuisweekend is aangebroken!

Eindelijk was het weekend daar! Het weekend waarin we over zouden gaan naar ons droomhuis! Eindelijk, na vier lange maanden wachten en twee weken intensief klussen konden we over! We lieten de vloerenleggers binnen in ons nieuwe woning en gingen daarna bezig met het inladen van de verhuiswagen. Na een uurtje ging ik in het huis checken hoe het ervoor stond met de vloer en ik schrok flink. De vloer die er in rap tempo gelegd werd, was niet de vloer die ik uitgekozen had!

In paniek bel ik Jeroen op omdat ik even niet weet hoe te handelen. Jeroen komt naar het huis met de staal van de vloer en we concluderen allebei dat het niet de vloer is die wij hebben uitgekozen. We nemen direct contact op met de winkel om te onderzoeken wat er fout is gegaan. De vloerenwinkel geeft aan dat er nu gestopt kan worden, maar dat de vloerenleggers al wel een eind op weg zijn. Ook is de door ons uitgekozen vloer niet op voorraad en kan er binnen zes weken niets gelegd worden vanwege grote drukte. Daarbij kan de vloer die gelegd is niet gebruikt worden, omdat er al snijverlies is, dus het zou ons hoe dan ook geld kosten. We spreken af met de winkel dat er toch doorgelegd gaat worden, want we moeten ook ons oude huis uit. Ook zien we het niet zitten om wekenlang op een betonnen vloer te leven. We spreken we af dat we de maandag na het weekend contact hebben met de bedrijfsleider om naar een oplossing te zoeken.

Wat is er misgegaan?

Zoals je hebt kunnen lezen ging het tot uitkiezen en het pakken van de staal in de winkel goed. Het ging mis bij het opschrijven van de vloer. In plaats van Gerookt Eiken Wit Geolied, noteerde de verkoopster Vintage Grijs Eiken op de orderbon. Omdat wij de vloer hebben aangewezen en een juiste staal hebben gekregen, zijn we er ook vanuit gegaan dat de vloer juist was genoteerd. We hebben dit dus niet gecheckt. Net als dat we niet de tijd hebben genomen om direct de geleverde vloer te checken op juistheid.

Hoe is het uiteindelijk opgelost?

Die maandag neem ik contact op met de winkel en spreek met de bedrijfsleider. Een vriendelijke man die er duidelijk uit wil komen met ons. We waren het er beiden over eens dat er aan beide kanten dingen fout gegaan zijn en dat een oplossing niet gemakkelijk zou worden. Mijn wens was (en is) om alsnog de vloer naar keuze te krijgen. De winkel geeft aan dat dit een te grote kostenpost is en dat zij deze niet kunnen vergoeden. Ze kunnen wel op een andere verdieping een vloer leggen of ons financieel compenseren. In overleg geef ik aan dat ik ook onze rechtsbijstandverzekering kan consulteren wat een goede oplossing zou zijn. Dan weten we meteen hoe dit juridisch in elkaar steekt. De bedrijfsleider gaat hiermee akkoord en we spreken af om later weer contact te hebben. De rechtsbijstandverzekering is want minder hulpvaardig en lijkt ook niet met een passende oplossing te komen. Uiteindelijk komen we overeen dat we een bepaald percentage van de totale kosten terugkrijgen van de winkel.

Eind goed, al goed?

Ik ben enorm blij dat we na deze enorme domper een soort van oplossing hebben. Het is het best mogelijke wat we denk ik hebben kunnen bereiken. De vloer is ontzettend goed gelegd en de afwerking is netjes. Maar, kak, wat baal ik soms als ik onze vloer zie of juist de vloer die we graag wilden. Het is gewoon financieel geen optie om er nog duizenden euro’s tegen aan te gooien. Het is het nu niet anders. Ik heb een onwijs dure les geleerd en dit zal me niet snel weer gebeuren. Altijd drie dubbel check bij dit soort uitgaven! En ik wen vanzelf aan deze vloer, hoop ik.

Waar kan jij ontzettend van balen?

1 Comment

  1. Pingback: Wat echt niet handig is als je gaat verhuizen... - EkeBrouwer.nl

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.