Toen ik moeder werd, had ik niet gedacht dat het hebben van een kind zoveel invloed zou hebben op mijn structuur in het dagelijkse leven. Ik zag veel stellen om mij heen ouders worden, en er leek zo op het eerste oog niet zoveel te veranderen. Het zal je vast niet verrassen dat ik (mentaal) flink op mijn bek ben gegaan. Dat was vervelend, maar het heeft mij wel veel inzichten gegeven. Onder andere dus hoe ik dus wèl alle ballen omhoog kan houden als (werkende) moeder. Ik neem je graag mee hoe ik dit bewerkstellig, lees dus lekker verder!

De fundering

Voordat ik je tot in de puntjes uit de doeken doe hoe ik dat toch allemaal hossel, dat werkende moederschap, moet er eerst een flinke shout out naar de echtgenoot. Want zonder hem lukt het niet. Dan eindigt alles in een grote chaos, begint het zelfs in een grote chaos. Zonder hem, maar vooral zonder zijn ontzettende goede zorgen voor ons gezin, het huishouden etc., zou het een kaartenhuis zijn die niet in elkaar stort, maar er niet eens heeft gestaan.

Planning en voorspelbaarheid

Heel saai en vooral niet sexy, maar ontzettend helpend: een goede planning. Regelmatig pakken Jeroen en ik onze agenda’s erbij kijken of die nog een beetje synchroon lopen. Wie doet deze week de zwem- en gymles? Hoe tackelen we die studiedagen en schoolvakanties? Wanneer gaat hij sporten en kan ik met die vriendin lunchen? Gaan we met zijn allen naar de verjaardag van neef Gerrit of splitten we ons zodat we ook naar het jubileum van Tante Hilda kunnen? Ook indicaties van hoe we dingen gaan aanpakken en hoe lang we daar mee bezig denken te zijn, vind ik erg fijn. Dan krijgen we ook geen irritaties of discussies. Beter voor iedereen.

Dagindeling en taakverdeling

Jeroen werkt vijf dagen full time als docent, ik werk vier dagen, maar werk tot 15.00 uur dus maak geen volledige dagen (op mijn werk dan, haha). De wekker gaat om 06.30 uur. We snoozen 5 minuten en daarna hijst Jeroen zich in de kleren en gaat naar beneden. Ik blijf nog even liggen om wakker te worden en scroll nog even rustig op mijn telefoon. Rond 07.00 uur ga ik uit bed, kleed me aan en maak Max en Storm wakker. Max zijn kleding leg ik klaar op zijn bed en aai over zijn bol. Daarna ga ik naar Storm toe en verschoon hem. Afhankelijk van zijn en mijn gemoedstoestand, bepaal ik of het verstandiger is om eerst naar beneden te gaan om te ontbijten, of dat we hem meteen aankleden. We hebben beiden nogal last van wat chagrijnigheid als we niet hebben gegeten. Voor niemand leuk.

Meestal heeft Jeroen het ontbijt al klaar gezet. Dat houdt feitelijk in dat er ontbijtkoek of een krentenbol klaar ligt met wat te drinken. Zo’n lachende dreumes en moeder is voor iedereen het fijnst, nietwaar? Als er wat eten in de maag zit, kleed ik Storm aan en vraag Max zo’n 10x om zichzelf aan te kleden. Ondertussen smeert Jeroen de laatste boterhammen voor in de lunchtrommels (de 10-uurtjes worden ‘s avonds meestal al klaargemaakt door Jeroen). Rond 7.45 uur vertrekt Jeroen met Storm naar de gastouder, dropt Storm daar en fietst door naar zijn werk. Ondertussen poets ik mijn tanden, haal een borstel door mijn haar en als ik er kracht en tijd voor heb, doe ik een make-upje op. Nog een spraytje parfum en een klodder gel in Max zijn haar. Daarna tassen vullen, jassen en schoenen aan en rond 8.15 uur springen Max en ik allebei op de fiets richting zijn school. In de klas nog een kus en knuffel en dan fiets ik door naar mijn werk.

Om 15.00 uur fiets ik naar school om Max weer op te halen, Max blijft tussen de middag over. Meestal gaan we direct naar huis, maar soms doen we nog even een boodschapje of maken we een tussenstop in de stad of bij de bibliotheek. Als we thuiskomen eten en drinken we wat en gaat Max spelen of mag hij een filmpje kijken. Ik begin vast het met avondeten voorbereiden, doe een wasje, de vaat of haal de stofzuiger even door het huis. Zodra Jeroen en Storm tussen 16.30 en 17.00 uur arriveren begin ik met koken. Na het eten, tussen 18.00 en 19.00 uur brengen we de jongens naar bed en beginnen we aan onze avond. De invulling hiervan verschilt. Dat kan een avondje Netflixen, was opvouwen of andere bezigheden zijn. Rond 21.30 uur maken we de 10-uurtjes klaar, ruimen we nog wat op en gaan we rond 22.00 uur naar boven. De ene avond douche ik, maar soms schuif ik het ook naar de ochtend als ik echt graag wil slapen.

Wat verder goed voor ons werkt…

Ik noemde het al eerder, maar we gaan goed op een strakke planning. Dat geldt ook voor het doen bijvoorbeeld weekboodschappen en het bijhouden van de was. Ik merk dat ik echt wel gestresst kan raken als een van die dingen in de soep loopt. De wereld vergaat dan niet, maar ik merk dat ik daar ontzettend slecht tegen kan. Een staartje van mijn Burn Out en echt belangrijk om hierin strak te handelen. Ook proberen we een weekenddag afspraakvrij te houden, het liefste beide dagen, maar dat is niet altijd mogelijk natuurlijk. En als het me even te veel word, plan ik een (paar) dag(en) vrij in. Dan kan ik even bijtanken en op mijn gemak de dingen doen die moeten. Of juist lekker helemaal niets. En juist dat, die tijd voor mezelf, heb ik echt nodig om er tegen aan te blijven kunnen gaan. We zorgen dat we beide een aantal momenten in de week hebben waarin we onze handen vrij hebben zodat we kunnen doen waar we op dat moment zelf zin in hebben. De ander zorgt dan dat alles doorgaat, superfijn!

Je hebt nu een aardig inkijkje gekregen in hoe ik het voor elkaar krijg, dat werken, moederen en er zijn als partner. Hoe pak jij dit aan? Wat is jouw gouden tip?

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.